Biltillverkningens kris!

Det är BRUZ på Volvo Personvagnar  som väntas göra över 6 miljarder kronor i förlust 2008! 

De varsel  som bolaget lagt kommer att kosta minst 2-3 miljarder kronor i åtgärder. Det blir ägaren Ford  som måste ta fram pengar  till Volvo PV:s åtgärdsprogram. Trotts kostnaden är det inte rimligt att Ford skulle sätta sitt dotterbolag i konkurs. "Aktierna är pantsatta för ett lån till ett amerikanskt banksyndikat".  Risken är snarare att fabriker läggs ned och då är  Torslandafabriken i fara att läggas ned. Hela  Volvo PV riskerar i Fords kris att få en ny ägare.

Ford har under snart tio år visat sig vara en usel ägare för Volvo PV. Ford  började att suga ut  miljardvinsterna. Nu när Volvo PV behöver hjälp svarar Ford med att hugga bort 6 000 jobb.  Ingen ägare som vill vara långsiktig agerar så. Men nu är Ford tvungen, trängd mellan tuffa regler på arbetsmarknaden i USA så blir utlandsägda fabriker inte prioriterade.

Hela bilindustrin skakar nu i sina grundvalar. Förutom arbetstillfällena på Volvo så hotas även 25.000 arbetstillfällen bland underleverantörer och som sprider sig vidare i samhället.

Det finns en uppenbar risk att EU kan tvinga gå in med stöd  till bilindustrin. Ett stöd som blir en konstgjord andning för en verkstadsprodukt som allt mer flyttar till lågkostnadsländer. Varven och textilindustrin är kända exempel på tidigare omstruktureringar och globaliseringens påverkan. Fast först  krävs av Maud Olofsson och Sven Otto Littorin att de ska överge sin skattesänkar- och utfrysningsretorik mot sjuka och arbetslösa.  Nu när volvoarbetarna blir arbetslösa klingar de tomma tunnornas budskap allt tydligare. Hur många växande ideer och företag har missats pga att allt intresse laggts på den utflyttande verkstadsindustrin. Analytiker tror att inom tio år kommer endast en tredjedel av verkstadsindustrin att vara kvar i Sverige.

Det finns uppenbart ett systemfel  inom bilindustrin. Varför ska vi tillverka bilar i Sverige som svenskarna inte köper? Volvo och Saab har allt mer utvecklas från folkbil till en bil för klipparna.

Slutligen är då våra biltillverkare något att satsa på?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0